ПОРТРЕТИ Мартена Солманса и његове жене Опјен Копит, у природној величини, које је поводом њиховог венчања 1634. године, урадио велики Рембрант ван Рајн, први пут су јавно изложени прошлог викенда у амстердамском Рајксмузеуму, откако су крајем 19. века прешли у власништво породице Ротшилд. Прошле године француска и холандска влада удружили су средства, свака по 80 милиона евра и ова дела откупили за своје националне музеје од Ерика де Ротшилда.
Слике, које је само прошле суботе и недеље видело 26.000 људи, Ротшилд је држао у спаваћој соби, сваки са једне стране кревета. Бивши власник је дошао у Амстердам да се, пре него што публика похрли да види ова дела, први пут после продаје сусретне портрете које је деценијама виђао у својим приватним одајама, пред спавање.
- Код куће су деловали као да су део тог окружења, а у музеју су некако званичнији - пренео је "Њујорк тајмс" изјаву Ерика де Ротшилда, који је портрете наследио од оца Алена, заједно са братом Робертом. На продају су се одлучили због враћања пореских дугова Робертовог сина.
- Нисам желео да задржим своју, а да се братова прода, јер је гледано са становишта историје уметности, једино смислено да ови портрети остану у пару - објаснио је Ерик Ротшилд.
Ерику, у чијем су се стану налазила оба платна, припао је портрет Опјен Копит, док је Роберт наследио њеног мужа Мартена Солманса. После очеве смрти могли су да изаберу коме ће који припасти, а Ерику се, како каже, увек више допадао женски портрет, јер је сматрао да је холандски мајстор направио њену дубљу психолошку студију. Браћа де Ротшилд, како је рекао Ерик, не поседују више ниједно Рембрантово платно:
- Деда их је имао неколико, али нама су припала само ова два - додао је.
Портрети ће у Рајксмузеуму бити до октобра, а потом ће бити изложени и у Лувру. Француска и холандска влада су приликом куповине ова два Рембрантова дела договорила да се наизменично излажу у обе ове институције.


СВЕ ОСИМ ИМПРЕСИОНИСТА
КАО и његови богати преци, и Ерик де Ротшилд је колекционар уметничких дела. Његову лични збирку чине углавном радови поп арта, енглеске сликарске школе, али је, тврди, куповао слике и других уметничких праваца. Како је рекао, све осим импресиониста, који га никада нису импресионирали